Langkah-langkah yang diperlukan dilakukan oleh murid untuk meningkatkan ilmu pengetahuan.
Pendahuluan Setiap orang mendambakan kejayaan
dan kecemerlangan dalam hidup – Ibu bapa sanggup membuat pelaburan pendidikan
semata-mata mahu melihat anak mereka bejaya – belajar ialah suatu
pertandingan dan persaingan – melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu dan
kemahiran – Persoalannya, ………? |
||
AYAT TOPIK |
Penanda wacana |
-memperoleh ilmu dengan membaca kerana membaca jambatan
ilmu |
AYAT
HURAIAN |
|
-membaca dapat mencambah minda –minda akan bergerak
aktif- - Semakin banyak membaca semakin banyak perkataan baharu
dipelajari |
AYAT
CONTOH |
|
-membaca majalah keluaran Dewan Bahasa dan Pustaka
seperti Dewan Siswa, Tunas Cipta dan Dewan Pelajar. buku ilmiah –membaca
dalam talian seperti blog, e-buku, wattpad
dan banyak lagi. |
AYAT
KESAN |
|
memperkaya kosa kata – meluaskan pengetahuan dalam
pelbagai bidang – pemikiran kreatif dan kritis –idea bercambah |
UNGAKAPAN
MENARIK |
|
-membaca jambatan ilmu |
AYAT
PENEGAS |
|
-membaca dapat melahirkan masyarakat yang bertamadun
dan berbudi perkerti. |
AYAT TOPIK |
|
-memberi tumpuan dan melibatkan diri ketika proses pembelajaran |
AYAT
HURAIAN |
|
-murid mendengar penjelasan guru mengenai tajuk
pembelajaran – guru menggunakan kaedah pembelajaran didik hibur –
penyelesaian masalah – TMK dalam pendidikan – murid terlibat aktif di dalam
kelas |
AYAT
CONTOH |
|
murid membuat aktiviti berkumpulan – melukis atau
mereka cipta projek / membalas e-mel rakan menggunakan komputer riba – sidang
video dengan penulis tempatan |
AYAT
KESAN |
|
-meningkatkan daya tumpuan dalam memahami pembelajaran
atau sesuatu perkara dengan mudah dan cepat
-berasa seronok ketika sesi pembelajaran –pengalaman bermakna |
UNGAKAPAN
MENARIK |
|
- seperti katak di bawah tumpurung |
AYAT
PENEGAS |
|
-perhatian dan tumpuan ketika belajar penyumbang ke
arah kemenjadian murid. |
AYAT TOPIK |
|
-mengikuti kelas tuisyen atau program kecemerlangan |
AYAT
HURAIAN |
|
-bimbingan tambahan kepada murid bagi mata pelajaran
tertentu –membantu murid untuk memahami isi pelajaran yang diajar oleh guru
di sekolah |
AYAT
CONTOH |
|
-subjek bahasa Inggeris, Matematik, Sains dan beberapa
subjek lain yang dianggap sukar untuk skor atau lulus – program kecemerlangan
seperti seminar sebagai batu loncatan kepada murid untuk memperoleh keputusan
baik yang |
AYAT
KESAN |
|
murid akan lebih mudah faham dan keputusan peperiksaan
akan lebih baik |
UNGAKAPAN
MENARIK |
|
-usaha tangga kejayaan |
AYAT
PENEGAS |
|
kelas tuisyen mampu meluaskan pengetahuan dan pemikiran
murid |
AYAT TOPIK |
|
-membentuk kumpulan belajar bersama rakan |
AYAT
HURAIAN |
|
-belajar berkumpulan lebih berkesan berbanding belajar
secara bersendirian –meminta bantuan daripada rakan yang lebih mahir atau
bijak tentang sesuatu tajuk yang tidak difahami |
AYAT
CONTOH |
|
-idea dan pemikiran dapat dikongsi dalam kumpulan –
penerangan dan perbincangan di dalam kumpulan akan membuatkan kita lebih
mudah mengingati |
AYAT KESAN |
|
-membina keyakinan diri ketika memberi pendapat–mewujudkan persaingan
sihat antara rakan |
UNGAKAPAN
MENARIK |
|
-belakang parang diasah lagikan tajam, inikan pula
manusia |
AYAT
PENEGAS |
|
-belajar berkumpulan membantu murid untuk meningkatkan
potensi mereka |
Penutup Kesimpulan
, (SIAPA
TERLIBAT) + HARUSLAH/MESTILAH
(APA ISU YANG DIBINCANGKAN) + AGAR + (CADANGAN UNTUK ATASI MASALAH INI. HURAIAN + JIKA TIDAK
DITANGGANI + UM . |