Semua guru menyarankan agar
memahami sepenuhnya maksud dan definasi MBMMBI
serta boleh memaklumkan hasrat dan matlamat pelaksanaan dasar ini ke pada murid-murid
dan masyarakat dengan jelas. Dengan meletak bahasa
Melayu di tempat yang sepatutnya kebudayaan bahasa Melayu akan dipelihara dan
seterusnya dapat di lestarikan. Umum
mengetahui bahawa, dalam masyarakat pelbagai etnik, perlu wujud suatu medium
untuk mereka saling berhubung-hubung. Dasar MBMMBI ini diinspirasikan
agar satu bentuk komunikasi yang berkesan dapat dilakukan dalam
kalangan masyarakat. Hal ini akan dapat memupuk sikap saling menghormati di antara satu sama
lain. Di sekolah, para guru perlu membudayakan penggunaan
bahasa Melayu baka agar martabat bahasa itu dapat diletakkan pada kedudukan
yang sewajanya.
(Dipetik dan diubahsuaikan
daripada rencana “MBMMBI” Buletin Pendidikan, Disember, 2010) |
Wednesday, September 15, 2021
LATIHAN PENYUNTINGAN BM SPM 4 SIRI 2
LATIHAN PENYUNTINGAN BM SPM 3 SIRI 2
Kerajaan
pada 8 Julai 2009 telah memansuh pelaksanaan dasar Pengajaran dan
Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) pada
sekolah-sekolah dan dipindakan dengan dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan
Bahasa Inggeris (MBMMBI). Memartabatkan bahasa Melayu bermaksud diletakkan bahasa melayu pada
tempat yang sepatutnya dan sesuai dengan kedudukan bahasa Melayu sebagai
bahasa kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia, Perkara
152. Bahasa Melayu juga merupakan bahasa penghantar utama
dalam pendidikan berasaskan Akta-Pendidikan 1996.
Tujuan utama pelaksanaan dasar MBMMBI ini jelas kerana
bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan yang menjadi alat perpaduan di kalangan rakyat pelbagai-bagai
kaum. Dalam bidang pendidikan, bahasa Melayu berfungsi sebagai
bahasa ilmu kerana banyak buku-buku ilmiah sama ada buku terbitan asal atau pun buku
terjemahan menggunakan bahasa Melayu sebagai medium demi menyampaikan
ilmu pengetahuan.
(Dipetik dan diubahsuaikan
daripada rencana “MBMMBI” Buletin Pendidikan, Disember,
2010)
|
Panduan jawaban
JAWABAN LATIHAN PENYUNTINGAN BM SPM 15
Perdana
Menteri, Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak, menyeru kepada sektor
swasta turut meningkatkan peyertaan wanita di Malaysia dalam jawatan
peringkat paling tertinggi seperti Ketua Pegawai Eksekutif dan angota lembaga
pengarah. Dia juga menyarankan syarikat kleptokrat membuka
mata untuk menilai kebolehan wanita daripada sudut
yang lebih siginifi. Dalam memperkasa kuasa wanita
sebagai antara egen pembangunan ekonomi negara, pada tahun 1989, kerajaan
mengambil inesiatif untuk menggubal Dasar Wanita Negara. Pengubalan dasar ini
memperlihatkan komitmen kerajaan yang bertujuan demi mengintegrasikan
sumbangan wanita dalam proses pembangunan negara, di samping menjaga
kepentingan dan penyertaan wanita supaya tidak diketepikan.
(Dipetik
dan diubahsuaikan daripada “Kedudukan
Wanita dalam Pembangunan Ekonomi” Oleh
Mahathir Mahazar Dewan
Ekonomi, Ogos, 2015)
|
Panduan
jawaban
Bil. |
Kesalahan |
Jawaban |
1 |
kepada |
supaya |
2 |
peyertaan |
penyertaan |
3 |
paling
tertinggi |
tertinggi
/ paling tinggi |
4 |
angota |
anggota |
5 |
Dia |
Beliau |
6 |
kleptokrat |
korporat |
7 |
daripada |
dari |
8 |
signifi |
siginifikan |
9 |
memperkasa |
memperkasakan |
10 |
egen |
agen |
11 |
inesiatif |
inisiatif |
JAWABAN LATIHAN PENYUNTINGAN BM SPM 14
Kaum
wanita di zaman dahulu sering mengaitkan dengan
peranan mereka sebagai suri rumah, tetapi kini pencapaian wanita sudah
memasuki fasa yang lebih luas dan cermelang serta
berjaya memecahkan dominan lelaki, samaada dalam bidang pimpinan, pentadbiran, mahu pun
keusahawanan. Oleh sebab golongan wanita di negara ini mewakili separuh dari jumlah
penduduk negara, penglibatan mereka dalam pembangunan ekonomi sangat
penting sekali untuk meningkatkan duit negara dan sekali gus
membantu meningkatkan status sosio ekonomi keluarga.
(Dipetik
dan diubahsuaikan daripada “Kedudukan
Wanita dalam Pembangunan Ekonomi” Oleh
Mahathir Mahazar Dewan
Ekonomi, Ogos, 2015)
|
Panduan
jawaban
Bil. |
Kesalahan |
Jawaban |
1 |
di |
pada |
2 |
mengaitkan |
dikaitkan |
3 |
cermelang |
cemerlang |
4 |
dominan |
dominasi |
5 |
samaada |
sama
ada |
6 |
pimpinan |
kepimpinan |
7 |
mahu
pun |
Mahu
pun |
8 |
dari |
daripada |
9 |
sangat
penting sekali |
sangat
penting |
10 |
duit |
pendapatan |
11 |
sosio
ekonomi |
sosioekonomi |