Nama : Amni Safiya binti Hyreil Anuar
Tingkatan : 3RK1
Permainan tradisional semakin
dipinggirkan oleh generasi muda. Jelaskan usaha-usaha yang boleh dilakukan bagi
memartabatkan permainan tradisional di Malaysia.
Pendahuluan Sejak zaman-berzaman,
generasi muda zaman sekarang tidak ambil peduli kepada permainan tradisional
apabila mereka selalu berhadapan dengan peranti yang boleh merosakkan
penglihatan. Pada zaman dahulu, permainan tradisional amat popular jika dibandingkan
pada zaman sekarang. Dengan kata lain, permainan tradisional ialah sejenis
permainan yang dimainkan oleh generasi-generasi zaman dahulu. Permainan ini
juga dikenali sebagai permainan rakyat. Permainan tradisional telah berupaya membentuk
sebahagian daripada kehidupan yang dilalui oleh nenek moyang kita.
Persoalannya, apakah usaha-usaha yang boleh dilakukan bagi memartabatkan
permainan tradisional di Malaysia? |
||
AYAT TOPIK |
Penanda wacana |
ibu bapa dan ahli keluarga
memperkenalkan permainan tradisional kepada anak-anak mereka. |
AYAT
HURAIAN |
Hal ini dikatakan
begitu kerana, |
ibu bapa sebagai guru kepada
anak-anak perlu memperkenalkan permainan tradisional dan memberikan tauladan
kepada generasi yang baru bahawa permainan tradisional juga boleh
menghiburkan diri. |
AYAT
CONTOH |
Contohnya, |
ibu bapa boleh menghadiahkan
anak mereka permainan tradisional sebagai hadiah hari jadi ataupun hadiah
keputusan cemerlang. |
AYAT
KESAN |
Ekoran daripada peristiwa
itu, |
anak-anak mereka akan
mengetahui lebih banyak mengenai permainan tradisional dan berminat untuk
bermain dan mengetahui tentang permainan tradisional. |
UNGAKAPAN
MENARIK |
- |
- |
AYAT
PENEGAS |
Tegasnya, |
ibu bapa dan ahli keluarga perlu menyampaikan sesuatu perkara kepada
generasi muda berkenaan permainan traditional dalam usaha memartabatkan
permainan trdisional masyarakat Malaysia. |
AYAT TOPIK |
Pada masa yang sama, |
pihak sekolah hendaklah mengadakan
pertandingan atau menubuhkan kelab permainan tradisional. |
AYAT
HURAIAN |
|
Selain memperkenalkan
permainan tradisional di rumah, pihak sekolah juga boleh memberi pendedahan
asal usul dan cara bermain permainan tradisional dengan lebih mendalam kepada
para pelajar melalui pertandingan dan kelab permainan tradisional. |
AYAT
CONTOH |
Sebagai contoh, |
permainan tradisional
congkak perlu diwujudkan di sekolah dan alatan yang digunakan ialah papan
congkak dan buah congkak. Pelajar akan memasukkan buah congkak satu demi satu
di dalam lubang kampung dengan pergerakan dari kanan ke kiri hingga ke rumah
dan kampung lawan. |
AYAT
KESAN |
Kesannya, |
pelajar akan berasa minat
terhadap permainan tradisional yang dimainkan oleh mereka dan permainan
tradisional mempu bertahan dan bersaing dengan permainan video. |
UNGAKAPAN
MENARIK |
- |
- |
AYAT
PENEGAS |
Hkikatnya, |
pihak sekolah juga perlu
mengambil kesempatan dalam memupuk dan mencungkil minat pelajar untuk bermain
permainan tradisional pada masa lapang. |
AYAT TOPIK |
Di samping itu, |
Jabatan Kebudayaan dan
Kesenian Negara perlu mengadakan kempen cintai permainan tradisional. |
AYAT
HURAIAN |
- |
Kempen permainan tradisional
ini perlu dijalankan secara terancang dengan melalui media cetak dan media
elektronik seperti akhbar dan televisyen oleh Jabatan Kebudayaan. |
AYAT
CONTOH |
Misalnya, |
pihak media massa perlu
memperkenalkan permainan rakyat ataupun permainan tradisional seperti wau,
gasing, congkak dan lain-lain diseluruh negara dengan menyiarkan rencana
ataupun dokumetari. |
AYAT
KESAN |
Sehubungan dengan itu,
|
permainan tradisional boleh
menjadi lebih popular di merata-rata tempat dan semakin ramai rakyat Malaysia
akan jatuh cinta dengan permainan rakyat. |
UNGAKAPAN
MENARIK |
- |
- |
AYAT
PENEGAS |
Tegasnya, |
dengan kerjasama yang padu
dilakukan tanpa mengenal rasa jemu sudah pasti permainan tradisional menjadi
semakin popular khususnya kepada generasi baharu. |
AYAT TOPIK |
Selain itu, |
agensi pelancongan seperti pemandu
pelancong perlu memberikan pendedahan berkenaan permainan tradisional kepada
masyarakat luar negara yang datang melawat ke malaysia. |
AYAT
HURAIAN |
Hal ini dikatakan begitu
kerana, |
pihak universiti tempatan
dan luar negara perlu mengadakan program silang budaya antara pelajar
tempatan dan luar negara datang melawat Malaysia dan akan berpeluang bermain
pelbagai jenis permainan tradisional melayu. |
AYAT
CONTOH |
Sebagai contohnnya, |
permainan yang popular ialah
Galah panjang, Sepak Raga, Gasing, Wau Tradisi Malaysia, Tating Lawi,
Ketinting dan pelbagai lagi. |
AYAT
KESAN |
Kesannya, |
apabila balik ke negara asal
mereka akan menceritakan keunikan dan mengajar kawan-kawannya tentang
permainan tradisional masyarakat Malaysia. |
AYAT
PENEGAS |
Tegasnya, |
pertukaran budaya antara
negara lain mampu menjadi platform dalam usaha kerajaan mempopularkan
permainan tradisional kepada masyarakat luar. |
Penutup Kesimpulannya, terdapat
pelbagai usaha yang boleh kita lakukan sebagai rakyat Malaysia untuk
memartabatkan permainan tradisional Malaysia. Walaupun Malaysia sedang
mengorak langkah ke arah negara maju, kita tidak seharusnya menjadi seperti
kacang lupakan kulit yang melupakan asal usul dengan mengabaikan peninggalan
warisan nenek moyang kita. Semoga kita sedar akan melakukan sesuatu bagi
memastikan generasi sekarang akan datang mengetahui dan mempelajari tentang
permainan tradisional Melayu dan keunikan warisan dan budaya mereka. |